Formació formadors
Les persones que fan formació de professorat en Comunitats d’Aprenentatge han de conèixer bé les bases científiques de les mateixes, incloent com a imprescindibles les bases psicològiques, sociològiques i d’estudis de gènere i, com convenients, les de totes les altres disciplines. La formació de formadors és per aprendre aquestes bases, qüestió que de cap manera es pot substituir per altres qüestions “més pràctiques” o “menys allunyades de la realitat“. Qui no vulgui aquesta profunditat en aquestes qüestions haurà d’escollir assistir a formació de professorat en comunitats d’aprenentatge i no a formació de formadors.
El professorat dels centres (des d’infantil a universitat) no introduirà les actuacions i concepcions amb aquestes bases científiques substituint les ocurrències si no entén que el que se li ha presentat com “bases científiques” d’aquestes ocurrències en realitat no ho són. Superar aquestes ocurrències requereix que qui els formen sàpiguen presentar molt bé arguments i evidències que demostrin que són ocurrències. Per això, la formació de formadors ha de dedicar almenys un 50% del seu temps a presentar argumentacions i evidències que demostren que aquestes “bases científiques” no són tals, no estan reconegudes per la comunitat científica internacional i en realitat són prejudicis freqüentment sexistes i / o racistes i / o classistes. Si no es fa així, molt professorat, a causa d’una mala formació de formadors, intentés ser eclèctic, “aprofitar el millor de cada enfocament” i així, amb bona intenció, estarà adulterant les bases científiques i privant al seu alumnat de la millora que mereixen de resultats. Qui no vulgui aprofundir en aquestes qüestions haurà d’escollir assistir a formació de professorat en comunitats d’aprenentatge i no a formació de formadors.